Railway traffic noise

Railway noise mitigation measures

Railway traffic is the second largest contributor to environmental noise pollution. Railways emit noise that is mainly related to the density and structure of traffic (number and type of rail vehicles) in different periods of the day, the average train velocity, the characteristics of the railway (type of rails, sleepers, objects on the railway, the number of switches,..), driving mode (acceleration, constant speed, breaking). Measures to reduce railway noise are associated with immense costs and are thus planned over a long term. Measures include limiting the noise emission at the source (modifying rail vehicles and rails), limiting noise propagation into the environment (noise barriers), and remediating adjacent building (sound isolation).

Epi Spektrum Ltd. is a leading firm in the preparation and planning of measures to reduce rail traffic noise in Slovenia. This is substantiated by a significant number of presented expert bases and successful projects in this scope of activity.

Railway noise barrier (under construction)

Epi Spektrum Ltd. introduced a unified set of criteria in Slovenia that evaluates the effectiveness of planned measures and consequently a method of prioritisation in overburdened areas.

A holistic monitoring of environmental noise pollution from railway traffic is available through our very own Orbita*GIS information system that the Slovenian Ministry of Infrastructure has been using since 2006. It contains all available data on the existing noise maps compliant to Directive 20002/49/ES of the Slovenian railway network and data on implemented or planned noise barriers, and measures that sought to improve the noise situation in residential buildings.

 

References:

  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za glavno železniško progo št. 50 na odseku Ljubljana – Divača (2016)
  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za glavno železniško progo št. 60 na odseku Divača – Koper (2016)
  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za glavno železniško progo št. 30 na odseku Maribor – Šentilj (2015)
  • Strateške karte hrupa za pomembne železniške proge v Sloveniji v letu 2012 (2014)
  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za rekonstrukcijo glavne železniške proge št. 30 na odseku Zidani Most – Celje (2014)
  • Elaborat pasivne protihrupne zaščite za kritično preobremenjen stavbe ob železniški progi št. 30 na območju občine Laško (2013)
  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za rekonstrukcijo glavne železniške proge št. 30 na odseku Slovenska Bistrica – Pragersko (2013?)
  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za rekonstrukcijo glavne železniške proge št. 30 na odseku Dolga gora – Poljčane (2013?)
  • Nadgradnja in vzdrževanje IS Orbita*GIS za načrtovanje, spremljanje in upravljanje podatkov o ukrepih varstva okolja pred hrupom zaradi železniškega prometa na slovenski železniški infrastrukturi (2009-2015)
  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za regionalno železniško progo št. 30 na območju železniške postaje Nova Gorica (2011)
  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za glavno železniško progo št. 30 na območju občine Laško (2010)
  • Elaborat pasivne protihrupne zaščite za kritično preobremenjen stavbe ob železniški progi št. 40, 41 Pragersko – Ormož – Hodoš (2010)
  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za glavno železniško progo št. 50 Ljubljana – Sežana na odseku skozi Notranje Gorice (2010)
  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za glavno železniško progo št. 40, 41 Pragersko – Ormož – Hodoš (2010)
  • Elaborat pasivne protihrupne zaščite za kritično preobremenjen stavbe ob železniški progi št. 30 na odseku Celje – Maribor (2009)
  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za glavno železniško progo št. 30 na odseku Celje – Maribor (2009)
  • Strokovne podlage za pripravo strategije zmanjšanja prekomernega hrupa zaradi železniškega prometa v RS – Glavne proge (2009)
  • Operativni program varstva pred hrupom za železniške proge z več kot 60.000 prevozi vlakov v letu 2006 (2008)
  • Študija obremenitve s hrupom in predlog protihrupne zaščite za II. tir železniške proge Divača – Koper (2006)
  • Strateške karte hrupa za železniške proge z več kot 60.000 prevozi vlakov v letu 2006 (2007)